דום נשימה בשינה הינה בעיה ההולכת וצוברת תשומת לב בשנים האחרונות ומופיעה אצל 2-6% מהאוכלוסיה ובגברים כפול מבנשים.

דום נשימה בשינה  מאופיינת בהפסקות נשימה או נשימה שטחית בזמן השינה. כל אירוע עלול להתמשך מספר שניות ויכולים להיות מספר אירועים בלילה. לרוב האנשים הסובלים מדום נשימה בשינה   יהיו גם נחירות רועשות. מבוגרים לרוב יתלוננו עם ישנוניות ועייפות בעוד בילדים התלונה יכולה להיות דווקא היפראקטיביות.

רוב סוגי דום נשימה הינם על רקע חסימתי כלומר קיימת תנגודת למעבר אויר דרך דרכי האויר העליונות עולם לעיתים יותר נדירות הבעיה היא על רקע מרכזי (מוחי) או מעורבת (מח + דרכי האויר).

אנשים רבים אינם מודעים לעובדה שהם סובלים מדום נשימה בשינה והבעיה מובאת לידיעתם על ידי מישהו אחר הנמצא לידם בזמן השינה ושומעים את הנחירות או אפילו רואים את הפסקות הנשימה.

גורמי סיכון לדום נשימה בשינה כוללים גיל מעל 40, משקל עודף, בני משפחה נוספים הסובלים מהבעיה  וכן הפרעה מבנית בדרכי האויר כגון שקדים או לשון מוגדלים.

דום נשימה בשינה מהווה בעיה רפואית הגורמת הן להפרעה בתפקוד כגון הפרעה בזיכרון עד כדי דכאון והן במחלות נוספות כגון סכרת, מחלות לב וריאות ועד כדי מוות. אנשים עם דום נשימה בשינה מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר כאלו שלא סובלים מהמחלה.

בדיקה לדום נשימה בשינה תכלול בדיקה של דרכי האויר וכן בדיקת מעבדת שינה. מעבדת השינה בודקת את עוצמת הנחירות,  מספר הפעמים של הפרעה בשינה ואת חומרת האירועים (ירידה בריווי החמצן).

אם אכן נמצא שאדם סובל מדום נשימה בשינה יש מספר אופציות טיפוליות:

  1. מכשיר CPAP – מכשיר המותאם לפה אול לאף ומזרים אויר בלחץ ובכך מונע תמט של דרכי האויר
  2. התקנים לפה המושכים את הלסת קדימה
  3. ניתוחים הכוללים ניתוח לחיך, ניתוחים ללשון להקטנת הלשון או למשיכתה לפנים, ניתוח הכולל משיכה של שתי הלסתות לפנים ואפילו במקרים קשים ביותר טרכאוטומיה (פיום הקנה)
דילוג לתוכן